zondag 30 mei 2010

December blz 44 chocolade fudge brownies


In 2004 tracteerde ik mijzelf iedere maand op de nieuwste TIP culinair. "Boordevol lekker gezonde gerechten", stond op het januari nummer. Nu zes jaar later lijkt het me leuk om zoveel mogelijk recepten uit deze jaargang (nog) eens te maken en er verslag van te doen in een blog. Vandaag begonnen met een recept uit het december nummer op bladzijde 44. De chocolade fudge brownies. "De beste brownies aller tijden."

Omdat ik niet alle ingrediënten bij de hand had heb ik hier en daar het recept aangepast. Mijn werkwijze en ingredënten staan hieronder. Het oorspronkelijke recept uit de TIP staat op bladzijde 44 van het decembernummer 2004.

Recept:
Verwarm de oven voor op 175 graden celcius. Smelt 60 gr (pure) chocolade met 110 gram boter au bain-marie en laat iets afkoelen. Klop 225 gram witte basterdsuiker met 1 zakje vanillesuiker en 2 eieren (M) romig met de mixer. Schep voorzichtig 150 gram zelfrijzend bakmeel en de iets afgekoelde chocoladeboter door het eimengsel. Schep het beslag in de bakvorm (rechthoekig 20x25 cm). Bak de brownies in het midden van de oven in 20-25 minuten gaar. Laat ze in de vorm afkoelen. Verwarm 0,5 dl slagroom in een steelpan en voeg van het vuur af 125 gram extra pure chocolade toe. Laat de chocolade onder af en toe roeren smelten. Laat dit iets afkoelen en strijk de chocolade over de brownies. In de koelkast laten opstijven en daarna snijden in 16 stukjes.

Het resultaat was prima. Ook de fudge in de naam van het gerecht is op zijn plaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten